Tuesday, October 21, 2008

MENGKUDU

Mengkudu atau digelar sesetengah orang sebagai mengkudu busuk dikenali dengan nama saintifiknya Molinda citrifolia. Pokoknya senang tumbuh, khususnya di lembah yang berair, seperti di tepi-tepi sungai. Mengkudu merupakan spesies tumbuhan yang sering digunakan sebagai salah satu dari bahan ramuan untuk mandian bagi wanita yang bersalin.

Menurut penyelidikan yang telah dibuat MARDI bukan sahaja berupaya mengubat wanita yang bersalin bahkan juga sesuai untuk diamalkan oleh lelaki. Mengkudu sesuai merawat kencing manis, menyuburkan sperma (benih lelaki), darah tinggi, buang angin dan cacing dalam perut.

Khasiat Mengkudu

Kulit pokok : Sebagai pewarna.

Daun : Selain dijadikan ulam, ia berkhasiat sebagai pembersih dalaman bagi penyakit berbisa, sakit otot, tulang dan sendi. Jika dibungkus dalam batu panas atau bertungku, boleh memecah angin dan lendir darah merian bagi ibu berpantang. Juga dianggap berkesan bagi merawat penyakit angin pasang, burut, lemah tenaga batin (lelaki), sakit tulang pinggang dan bengkak sesndi serta gastrik.

Buah : Digunakan sebagai pembersih darah, melancarkan perjalanan darah, penyegar rahim dan menguatkan otot kelakian, membantu masalah kerap kencing, mengubat penyakit keputihan dan keluar air busuk daripada bahagian sulit lelaki dn wanita, mengembalikan kekuatan benih dan kesuburan wanita, mencegah kencing manis mahupun darah tinggi.
Batang : Biarpun khasiatnya tidak diketahui, warnanya yang kuning sering digunakan pengeluar rempah sebagai salah satu ramuan di dalam campuran serbuk kunyit.

No comments:

About Me

My photo
Salam mesra untuk semua, semoga kesihatan anda sentiasa berada dalam sejahtera...